Δευτέρα 13 Μαρτίου 2023

"STEAM και η ΓΗ γυρίζει..."

 Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

Υποθεματική: Ψηφιακές δεξιότητες στη θεματική ενότητα του «Δημιουργώ και Καινοτομώ– Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

Τίτλος: «STEAM και η ΓΗ γυρίζει....»

 

Βασικοί Στόχοι:

·        Καλλιέργεια δεξιοτήτων 21ου αιώνα.  Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.

·        Καλλιέργεια δεξιοτήτων ψηφιακού εγγραμματισμού.

·        Καλλιέργεια δεξιοτήτων μηχανικής και υπολογιστικής σκέψης, ρομποτική, δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης

·        Καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής.

·        Καλλιέργεια δεξιοτήτων του Νου, ρουτίνες σκέψης, επίλυσης προβλημάτων αναστοχασμός, δημιουργικότητα.

·        Να γνωρίσουν ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι

·        Να γνωρίσουν ότι η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα και να κατανοήσουν με βιωματικό τρόπο  τη σημασία που έχουν στη ζωή των ανθρώπων.


Γνώσεις





Η συμπλήρωση του αρχικού ιστογράμματος μας φανέρωσε τις γνώσεις και τις αδυναμίες που είχαν ως προς τη θεματική προσέγγιση.

Τα παιδιά παρακολούθησαν τα video που τα βοήθησαν να πάρουν κάποιες πρώτες πληροφορίες σχετικές με το θέμα. 



Όμως στην ερώτηση αν θέλουν να πάρουν περισσότερες πληροφορίες απάντησαν θετικά και με υπαγόρευση και με τη βοήθεια της νηπιαγωγού συντάχθηκε ένα μικρό κείμενο. Αυτό φωτοτυπήθηκε, υπογράφηκε από κάθε μαθητή και δόθηκε στους γονείς.

Η έρευνα που έκαναν με τη βοήθεια της οικογένειάς τους και η παρουσίαση των γνώσεων που αποκόμισαν, απέδωσε πολλά οφέλη. Τα παιδιά αισθάνθηκαν υπεύθυνα και ικανά να προσεγγίσουν το θέμα. Όσα παιδιά δεν είχαν κάτι να παρουσιάσουν στις πρώτες μέρες ενεργοποιήθηκαν τις επόμενες. Προσπάθησαν για το καλύτερο και οι οικογένειές τους έγιναν  κοινωνοί της δουλειάς που γίνεται στο νηπιαγωγείο.

Οι εκπαιδευτικοί και ο Ξενοφώντας, η κούκλα της τάξης, θέταμε πολλές ερωτήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας ώστε να είναι εφικτό να απαντηθούν μετά από σκέψη από τα παιδιά. 






Από τις παρουσιάσεις των μαθητών και τις εικόνες που είδαν ξεχωρίσαμε αυτές που τα βοήθησαν να καταλάβουν τι σημαίνει τροχιά και ποια είναι η σειρά των πλανητών με βάση την απόστασή τους από τον ήλιο.

Το Google Earth τους ήταν ήδη γνωστό από τα «ταξίδια» μας σε ευρωπαϊκές χώρες κατά τη διάρκεια etwinning προγραμμάτων, Γνώρισαν το σχήμα της γης και τι σημαίνουν τα χρώματα μπλε και πράσινο στο πρόγραμμα.  



Τους ήταν μαγικό να βλέπουν τη σκοτεινή και τη φωτεινή πλευρά της γης. Η υδρόγειος σφαίρα τους βοήθησε πολύ να κατανοήσουν την εναλλαγή μέρας νύχτας και να εντοπίζουν τη Κρήτη αρκετά εύκολα.


Ασχοληθήκαμε μόνο με το μοτίβο διαδοχής των εποχών.


Καιρικά φαινόμενα και επίδραση στους ζωντανούς οργανισμούς

Κάθε μέρα συμπληρώνουμε το ημερολόγιο και το καιρό στο μαγνητικό μας ημερολόγιο. Αναγνωρίσαμε και μελετήσαμε. Είχαμε ασχοληθεί και θυμηθήκαμε τα αποδημητικά πουλιά και τώρα ασχοληθήκαμε με τη χειμερία νάρκη  με τη βοήθεια της ηλεκτρονικής μας εγκυκλοπαίδειας και άλλων ψηφιακών αρχείων 



Τα παιδιά δυσκολεύτηκαν αρχικά να κατανοήσουν πως κινούνται οι αστροναύτες στο διάστημα και γιατί γίνεται αυτό. Η έννοια της βαρύτητας αν και δε προσεγγίστηκε συστηματικά κατανοήθηκε από τα περισσότερα.




Η εργασία σε ομάδες τα βοήθησε να δουλέψουν ομαδοσυνεργατικά για το καλύτερο αποτέλεσμα. Αυτές δεν ήταν σταθερές κάποιες φορές ήταν τυχαίες ανάλογα με το θέμα που είχαν να παρουσιάσουν, όπως ποιος ήταν ο πλανήτης που τους ενδιέφερε. Άλλες φορές ήταν μικτές ως προς το γνωστικό τους επίπεδο, όπως στο προγραμματισμό των ρομπότ ή στην εκτέλεση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών. 

Δυσκολεύτηκαν ακόμα να κατανοήσουν την τροχιά των πλανητών και χρειάστηκε να γίνουν ασκήσεις με σχοινιά στο κλειστό γυμναστήριο που έχει μεγαλύτερο χώρο. Στόχο είχαν να μη κολλήσει ο ένας πλανήτης στον άλλο και να μην αλλάξει η θέση των πλανητών ως προς τον ήλιο. Δυσκολεύονται ακόμα. Κατασκεύασαν ένα ηλιακό σύστημα τα βοηθήσαμε με την απόσταση από τον ήλιο. Τα παιδιά πειραματίστηκαν αρκετά στο σχολείο και τέλος τα πήραν σπίτι.



Στο μάθημα των αγγλικών έμαθαν το όνομα κάποιων πλανητών στα αγγλικά, με τη βοήθεια της κ. Σίλιας της καθηγήτριας των Αγγλικών. 


Παρατήρησαν και σύγκριναν το μέγεθος των πλανητών.

Χρωμάτισαν με πινέλα τη Γη  με επιτυχία


Τα παιδιa κατάλαβαν πολύ καλά με τη βοήθεια ενός φακού _ ήλιος και της υδρόγειου σφαίρας μας αλλά  και του προγράμματος google earth τη διαδοχή της μέρας – νύχτας .  Σε διαβαθμισμένης δυσκολίας ατομικό φύλλο εργασίας συμπληρώσανε το μοτίβο, αφού πρώτα είχαν ασκηθεί με κάρτες.


Διαδοχή και χαρακτηριστικά εποχών, εργασία σε ομάδες - απόφαση για σύμβολα. Ασχοληθήκαμε με τη διαδοχή των εποχών με κάρτες.


Ο καιρός επηρεάζει τους ζωντανούς οργανισμούς και δημιουργήθηκαν ομαδικές εγασίες για τα ζώα σε χειμερία νάρκη και τα ζώα των πάγων








Οι ψηφιακές εφαρμογές και η ηλεκτρονική μας εγκυκλοπαίδεια τα βοήθησε να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά και τη θέση των πλανητών. Ακόμα μας βοήθησαν να προσεγγίσουμε και άλλους γνωστικούς στόχους όπως το αρχικό γράμμα ή η γραφή των πλανητών, ενώ ανέπτυξαν ικανότητες παρατήρησης και επιδεξιότητας.






Τη Τσικνοπέμπτη που θα ντυνόμασταν στο σχολείο και η πρόταση ενός παιδιού να ντυθούν αστροναύτες έγινε ευρύτερα αποδεκτή με μεγάλη χαρά.


Η αξιολόγηση που ακολουθήσαμε ήταν διαμορφωτική. Παρατηρούσαμε το τρόπο που τα παιδιά παρουσίαζαν, έπαιζαν, αναπαριστούσαν, δραματοποιούσαν και εκτελούσαν εντολές και έτσι εμείς επαναλαμβάναμε ή παραλείπαμε δραστηριότητες. Με τη διαδοχή μέρας νύχτας ασχοληθήκαμε δύο διδακτικές ώρες ενώ τη τροχιά των πλανητών πολύ περισσότερες αφού δυσκολευόταν και το ενδιαφέρον τους ήταν αμείωτο.