Δευτέρα 11 Απριλίου 2022

΄΄Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική.΄΄

 Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία.


Ο Γ' κύκλος Εργαστηρίων Δεξιοτήτων (Φεβρουάριος - Μάρτιος) ολοκληρώθηκε μετά από 6 Εργαστήρια και ιδού τα αποτελέσματα!


Γ' Θεματικός Κύκλος ΄΄Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη΄΄
Υποθεματική: «Ανθρώπινα Δικαιώματα» 


Τίτλος: ΄΄Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική.΄΄


(εικόνα 1)



Βασικοί Στόχοι:
  • Καλλιέργεια δεξιοτήτων 21ου Αιώνα (4cs), Δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα), Ψηφιακή μάθηση,  Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.
  • Καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής (κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία)
  • Ανάπτυξη κοινωνικής ευαισθησίας, αλληλοσεβασμού και σεβασμού στη διαφορετικότητα.
  • Να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα και ιδέες για την έννοια της “οικογένειας”.
  • Να καλλιεργήσουν μεταγνωστικές δεξιότητες.

1ο Εργαστήριο: Η μονα-δική μου οικογένεια
Στο πρώτο Εργαστήριο τα παιδιά κατασκεύασαν σπιτάκια μέσω της τεχνικής της χαρτοκοπτικής, ζωγράφισαν μέσα την οικογένειά τους και έγραψαν στην κορυφή τον αριθμό των μελών της κάθε οικογένειας. Στη συνέχεια, παρουσίασαν στην ολομέλεια την οικογένειά τους και την ταξινόμησαν σε στεφάνια με αριθμούς, σύμφωνα με τον αριθμό που είχαν γράψει. Έγινε εμφανές, έτσι, ότι οι οικογένειες μπορεί να διαφέρουν σε μέγεθος. 
(εικόνες 2,3,4)






Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία ενός ιδεογράμματος μέσω του εργαλείου coggle.it, αναφορικά με το ΄΄Τι σημαίνει ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ΄΄, προκειμένου τα παιδιά να εκφράσουν τις σκέψεις και γνώσεις τους.
(εικόνα 5)



Ακολούθησε η ανάγνωση του παραμυθιού ΄΄Η μονα-δική μου οικογένεια. Παρέα με τον Έλφι τον Ουρανοκατέβατο΄΄.
(εικόνα 6) 



Το εν λόγω παραμύθι παρουσιάζει μέσω ζώων όλα τα είδη οικογενειών (πυρηνική, εκτεταμένη, μονογονεϊκή, θετή, ορφανά), συνδέοντας κάθε μία από αυτές με μία σημαντική λέξη (όπως αγάπη, συνεργασία, αποδοχή...). Με τη λέξη αυτή είναι χτισμένο και το σπίτι κάθε οικογένειας. 
Μετά την ανάγνωση, πραγματοποιήθηκε συζήτηση στην ολομέλεια όπου τα παιδιά, κάνοντας ανάκληση των οικογενειών που συνάντησε ο πρωταγωνιστής, αναδιηγήθηκαν το παραμύθι και τοποθέτησαν στη σωστή σειρά τα δώρα που του έδωσαν οι οικογένειες, μαζί με τις σημαντικές λέξεις. Επίσης, έπαιξαν στον υπολογιστή παιχνιδιά μνήμης, πολλαπλής επιλογής και σειριοθέτησης σχετικά με το παραμύθι, ενώ κατασκεύασαν και σελιδοδείκτες με τον Έλφι, τον πρωταγωνιστή του παραμυθιού.
(εικόνα 7)



Το εργαστήριο ολοκληρώθηκε με τη δραματοποίηση του παραμυθιού! Κατασκευάσαμε μάσκες για όλα τα ζώα της ιστορίας σύμφωνα με το μέγεθος κάθε οικογένειας, τις αστεράτες κεραίες του Έλφι, ετοιμάστηκαν οι φωλιές μέσα στην τάξη με πανιά και μοιράστηκαν οι ρόλοι. Πολλή δουλειά αλλά άξιζε!  
(εικόνες 8,9)






2ο Εργαστήριο: «Πες μας, Πιγκουίνε!» - Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια
Κάθε εργαστήριο από εδώ και πέρα θα αφορά και ένα διαφορετικό είδος οικογένειας. Το πρώτο είδος με το οποίο ασχοληθήκαμε ήταν η πυρηνική οικογένεια.
Αφορμή για την έναρξη του δεύτερου εργαστηρίου αποτέλεσε ένα γράμμα που ήρθε από τον Νότιο Πόλο! Συγκεκριμένα, ήρθε από την οικογένεια πιγκουίνων που βοήθησαν στο παραμύθι τον Έλφι να βρει τη δική του οικογένεια. Αφού διαβάσαμε το γράμμα στην ολομέλεια και παρατηρήσαμε στην υδρόγειο σφαίρα πού βρίσκεται ο Νότιος Πόλος, το γράμμα μάς οδήγησε στο βίντεο ''Πιγκουίνοι-Ο μαγικός κόσμος των ζώων'' (της Disney) που είχε στείλει η οικογένεια πιγκουίνων. Μέσα από το βίντεο ήθελαν να μας δείξουν πώς μεγαλώνει η δική τους πυρηνική οικογένεια. 
(εικόνες 1,2)




Μετά την παρακολούθηση του βίντεο ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδήγησε στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας. Προκειμένου να γίνει σύνδεση μεταξύ της πυρηνικής οικογένειας των πιγκουίνων και της ανθρώπινης πυρηνικής οικογένειας, τα παιδιά έφτιαξαν ένα σχετικό παζλ μέσω του εργαλείου ''Jigsaw Planet'', δίχως να γνωρίζουν εκ των προτέρων την εικόνα που κρυβόταν. 
(εικόνα 3)



Στη συνέχεια, παρουσιάστηκε μία προβληματική κατάσταση της πυρηνικής οικογένειας, όπου τα παιδιά, εφόσον μοιράστηκαν σε τριάδες και τετράδες προσομοιάζοντας πυρηνικές οικογένειες, ενθαρρύνθηκαν να προτείνουν λύσεις. Τα παιδιά συνεργάστηκαν προκειμένου να βρουν λύσεις και τις ζωγράφισαν, ενώ η κυρία κατέγραψε τις λύσεις τους σε χαρτί. Ακολούθησε παρουσίαση των λύσεων από κάθε ομάδα στην ολομέλεια και καταγραφή αυτών σε χαρτάκια post-it με σκοπό τη συγκέντρωση όλων των λύσεων.
(εικόνες 4,5,6)





Το εργαστήριο ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία ενός ατομικού κολλάζ της οικογένειας του πιγκουίνου μέσα σε ένα σπίτι φτιαγμένο από τουβλάκια αγάπης.
(εικόνα 7)




3ο Εργαστήριο: «Πες μας, λύκε!» - Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια
Αφορμή για την έναρξη του τρίτου εργαστηρίου αποτέλεσε ένα γράμμα που αυτή τη φορά ήρθε από την Ελλάδα, και συγκεκριμένα από ένα δάσος στη Βόρεια Ελλάδα. Το είχε στείλει η οικογένεια των λύκων από το παραμύθι, γιατί έμαθε για το γράμμα των πιγκουίνων. Αφού διαβάσαμε το γράμμα στην ολομέλεια και παρατηρήσαμε στον υπολογιστή πού βρίσκεται η Κρήτη και τι εννοούμε λέγοντας ''Βόρεια Ελλάδα'', παρακολούθήσαμε το βίντεο ''Λύκοι-Ο μαγικός κόσμος των ζώων'' (της Disney) που συνόδευε το γράμμα και αφορούσε την οικογένεια των λύκων. Μέσα από το βίντεο ήθελαν να μας δείξουν πώς μεγαλώνει η δική τους εκτεταμένη οικογένεια. 
(εικόνες 1,2)




Μετά την παρακολούθηση του βίντεο ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας των λύκων και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδήγησε στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας. Προκειμένου να γίνει και πάλι σύνδεση μεταξύ της εκτεταμένης οικογένειας των λύκων και της ανθρώπινης εκτεταμένης οικογένειας, τα παιδιά έφτιαξαν ένα σχετικό παζλ, χωρίς να γνωρίζουν και πάλι την εικόνα που κρυβόταν. 
(εικόνα 3)



Στη συνέχεια, παρουσιάστηκε μία προβληματική κατάσταση της εκτεταμένης οικογένειας. Τα παιδιά μοιράστηκαν αυτή τη φορά σε πεντάδες και εξάδες προσομοιάζοντας εκτεταμένες οικογένειες και ενθαρύνθηκαν να προτείνουν λύσεις για την κατάσταση της εκτεταμένης οικογένειας. Τα παιδιά συνεργάστηκαν προκειμένου να βρουν λύσεις, τις ζωγράφισαν και η κυρία τις κατέγραψε σε χαρτί. Ακολούθησε παρουσίαση των λύσεων από κάθε ομάδα στην ολομέλεια και η καταγραφή αυτών σε χαρτάκια post-it με σκοπό τη συγκέντρωση όλων των λύσεων που βρέθηκαν.
(εικόνες 4,5,6)





Η σημαντικότητα της συνεργασίας αναδύθηκε και μέσα από ένα παιχνίδι που παίξαμε. Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες, αγόρια-κορίτσια, βάλαμε μουσική και μεταφέραμε όσο πιο γρήγορα μπορούσαμε τα τουβλάκια από το γεμάτο κουτί στο άδειο που βρισκόταν στο τέλος της σειράς μέσα σε 1 λεπτό. Παίξαμε 5 γύρους και στο τέλος κάθε γύρου μετρούσαμε τα τουβλάκια που είχε μαζέψει κάθε ομάδα και έμπαινε ο αντίστοιχος πόντος. Ποια ομάδα λέτε να νίκησε; Σας αφήνουμε να μαντέψετε...
(εικόνα 7) 



Το εργαστήριο ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία ενός ατομικού κολλάζ της οικογένειας των λύκων μέσα σε ένα σπίτι φτιαγμένο από τουβλάκια συνεργασίας. Πρώτα όμως δοκιμάσαμε να σχεδιάσουμε το μικρό και κεφαλαίο ''Σ,σ'' στον διαδραστικό πίνακα, προκειμένου να το εντοπίζουμε στη λέξη και να την κολλάμε με τη σωστή φορά.
(εικόνα 8)



4ο Εργαστήριο: «Πες μας, καγκουρό!» - Συζητάμε για τη μονογονεϊκή οικογένεια

Το τέταρτο εργαστήριο ξεκίνησε με ένα γράμμα από τη ζεστή Αυστραλία! Το είχε στείλει η οικογένεια των καγκουρό, θέλοντας να μας μιλήσει για τη δικιά τους μοναδική οικογένεια. Διαβάσαμε το γράμμα στην ολομέλεια, παρατηρήσαμε πάνω στην υδρόγειο σφαίρα που βρίσκεται η Αυστραλία και παρακολουθήσαμε το βίντεο ''Καγκουρό-Ο μαγικός κόσμος των ζώων'' (της Disney) που συνόδευε το γράμμα. Αυτή τη φορά η οικογένεια ήταν μικρότερη από τις άλλες, ήταν μονογονεϊκή οικογένεια. 
(εικόνες 1,2)







Μετά την παρακολούθηση του βίντεο ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας των καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδήγησε στον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας. Η σύνδεση μεταξύ της μονογονεϊκής οικογένειας των καγκουρό και της ανθρώπινης μονογονεϊκής οικογένειας, έγινε με αντίστοιχο παζλ, τα κομμάτια του οποίου δεν είχαν το κλασικό σχήμα παζλ. 
(εικόνα 3)




Στη συνέχεια, τα παιδιά ενεπλάκησαν και πάλι σε μία προβληματική κατάσταση μονογονεϊκής οικογένειας. Καθώς η συγκεκριμένη προβληματική αποδείχθηκε περίπλοκη, οι λύσεις προτάθηκαν πρώτα στην ολομέλεια και μετά ζωγραφίστηκαν και καταγράφηκαν σε ζευγάρια. Κάθε ζευγάρι αποτύπωσε μία διαφορετική λύση από αυτές που συζητήθηκαν στην ολομέλεια. Τα παιδιά μοιράστηκαν αυτή τη φορά σε ζευγάρια προσομοιάζοντας μονογονεϊκές οικογένειες. Ακολούθησε παρουσίαση των λύσεων από κάθε ζευγάρι στην ολομέλεια και καταγραφή αυτών σε χαρτάκια post-it.
(εικόνες 4,5)

Η συνεργασία σε ζευγάρια δεν σταμάτησε όμως εκεί, καθώς ακολούθησε ένα ιδιαίτερα ξεσηκωτικό παιχνίδι για τα παιδιά, για το οποίο χρειαστήκαμε μόνο δύο μπαλόνια. Χωριστήκαμε και πάλι σε δύο ομάδες. Ένα ζευγάρι από κάθε ομάδα έπρεπε να μεταφέρει το μπαλόνι μέχρι την πόρτα της αυλής και πίσω με διάφορους τρόπους! Δοκιμάσαμε παλάμες, πλάτες, κοιλιές, γόνατα, κεφάλια...!  Αυτή τη φορά δεν μετρούσαμε πόντους και δεν είχε σημασία ποια ομάδα νίκησε γιατί περάσαμε καταπληκτικά και γελάσαμε πολύ!  
(εικόνα 6)

Και αυτό το εργαστήριο ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία ενός ατομικού κολλάζ της οικογένειας των καγκουρό μέσα σε ένα σπίτι φτιαγμένο από τουβλάκια στοργής..
(εικόνα 7)

5ο Εργαστήριο: «Πες μας, χελωνάκι!» - Συζητάμε για τα ορφανά και τη θετή οικογένεια 

Το πέμπτο εργαστήριο ξεκίνησε με ένα γράμμα από τη Μεσόγειο Θάλασσα, συνέχισε όμως λίγο διαφορετικά... Το γράμμα είχε σταλεί από τα αδερφάκια χελωνάκια του παραμυθιού. Αφού μας ανέφεραν ότι η δική τους οικογένεια δεν περιλαμβάνει γονείς και ότι χρειάζονται πολύ δύναμη και επιμονή για να καταφέρουν να επιβιώσουν μόνα τους, ήθελαν να μας στρέψουν την προσοχή προς ένα ορφανό κοριτσάκι. Καθώς τις προηγούμενες μέρες στο νηπιαγωγείο είχε γίνει αναφορά από τα παιδιά στον πόλεμο της Ουκρανίας με τη Ρωσία, θεωρήθηκε χρήσιμο να προβληθεί το βίντεο ''Ειρήνη-Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα''. Το γράμμα, λοιπόν, οδήγησε τα παιδιά στο συγκεκριμένο βίντεο.   
(εικόνα 1)



Μετά την παρακολούθηση του βίντεο ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τα συναισθήματα της ορφανής Ειρήνης, τις δυσκολίες που πέρασε, τη συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντί της αλλά και την περίπτωση της θετής οικογένειας. Η δύναμη μέσα στη καρδιά της Ειρήνης και η αποδοχή που επιζητούσε ήταν τα σημεία που επιμείναμε. Η συζήτηση οδήγησε, λοιπόν, στη σύνδεση της περίπτωσης των ορφανών με τη θετή οικογένεια. 
Στη συνέχεια, δόθηκε στα παιδιά η εικόνα ενός ορφανού παιδιού και τους ζητήθηκε να φανταστούν το μέρος που πίστευαν ότι θα ήταν χαρούμενο. Πώς θα ήταν; Θα υπήρχε κάποιος μαζί του; Οι σκέψεις των παιδιών ήταν υπέροχες... 
(εικόνες 2,3)



6ο Εργαστήριο: Η μονα-δικές μας οικογένειες - Αξιολόγηση και Διάχυση Δράσεων
Το έκτο και τελευταίο εργαστήριο του κύκλου σκοπό είχε να συγκεντρώσει τις γνώσεις των παιδιών για τα διάφορα είδη οικογενειών. Συνεπώς, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου) δημιουργήθηκε από τα παιδιά ένα βιβλίο που έδενε όλα τα είδη μαζί με έναν όμορφο τρόπο, περιλαμβάνοντας τόσο χαρούμενες όσο και δύσκολες στιγμές κάθε είδους οικογένειας. 
Έναυσμα για τη δημιουργία της ιστορίας αποτέλεσε μία σειρά εικόνων, με βάση τις οποίες τα παιδιά δημιούργησαν πολλές και διαφορετικές εκδοχές της ιστορίας σειριοθετώντας τες με ποικίλους τρόπους. Άλλες είχαν χαρούμενο και άλλες λυπηρό τέλος. 
(εικόνα 1)



Η διαπίστωση ότι κάθε εικόνα αναφερόταν σε διαφορετικό είδος οικογένειας τα οδήγησε στη δημιουργία της ιστορίας που θα διαβάσετε παρακάτω, με πρωταγωνιστή τον μικρό Βαγγέλη, ένα ορφανό παιδάκι που έχασε τους γονείς του στον πόλεμο. Η συγγραφή της ιστορίας πραγματοποιήθηκε στην ολομέλεια και η επιλογή του τίτλου της μέσω ψηφοφορίας.
(εικόνα 2)



Η ιστορία αποτυπώθηκε πρώτα ατομικά σε μικρά βιβλία, χωρίς λόγια, όπου και έγινε αναφορά σε όρους όπως ''τίτλος'', ''εξώφυλλο'', ''οπισθόφυλλο'', ''συγγραφέας'', ''εικονογράφος'' και ''εκδότης''. Όλα τα παιδιά τα πήγαν υπέροχα!
(εικόνα 3) 



Στη συνέχεια, για τη δημιουργία του ομαδικού βιβλίου, αποφασίστηκαν στην ολομέλεια τα βασικά χαρακτηριστικά των ηρώων (μαλλιά, γυαλιά, πιθανά αντικείμενα που κρατάνε) και χωρίστηκαν τα παιδιά σε ζευγάρια αναλαμβάνοντας, μέσω τυχαίων αριθμών, την εικονογράφηση των διάφορων σταδίων της ιστορίας. Ένα παιδί ανέλαβε το εξώφυλλο, ενώ το οπισθόφυλλο δημιουργήθηκε με τη συνδρομή πολλών.
(εικόνα 4) 



Προκειμένου το βιβλίο να μπορεί να διαμοιραστεί σε γονείς, και όχι μόνο, πήρε ηλεκτρονική μορφή μέσω του εργαλείου ''book creator''. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν όταν το είδαν να ζωντανεύει στον προβολέα της τάξης!
(εικόνα 5) 



Μπορείτε, λοιπόν, να το διαβάσετε και εσείς πατώντας εδώ!
Το εργαστήριο, και κατ' επέκταση ο Γ' Κύκλος Εργαστηρίων, ολοκληρώθηκε με την επαναδημιουργία του αρχικού ιδεογράμματος των παιδιών μέσω του εργαλείου coggle.it, αναφορικά με το ΄΄Τι σημαίνει ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ΄΄, για να διαπιστωθούν οι αλλαγές που συντελέστηκαν στους μαθητές σε επίπεδο γνώσεων, αντιλήψεων και συναισθημάτων. Ιδού το αποτέλεσμα!
(εικόνα 6)